Anne Babanın izni olmadan evlilik yapılırmı?

Nikâhın Şartları

قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أيُّمَا امْرَأةٍ نَكَحَتْ بِغَيْرِ إذْنِ وَلِيِّهَا فإنَّ نِكَاحَهَا بِاطَلٌ، ثَلاثَ مَرَّاتٍ. وَإنْ دَخَلَ بِهَا فَالْمَهْرُ لَهَا بِمَا اسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا. فإنِ اشْتَجَرُوا فَالسُّلْطَانُ وَلِيُّ مَنْ لاَ وَلِيَّ لَهُ أخرجه أبو داود والترمذي

Resûlullah aleyhissalatu vesselam “Hangi kadın velisinin izni olmaksızın nikâhlanırsa onun nikâhı batıldır!” buyurdular ve bunu üç kere tekrar ettiler.  “Eğer kocası zifaf yaptıysa kadının fercinden helal addetmiş olması sebebiyle mehir kadınındır. Eğer (veliler) ihtilafa düşerlerse sultan, velisi olmayanların velisidir.”[45]

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِيٍ وَشَاهِدَيْنِ المصنف-ابن أبي شيبة

Resûlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Veli ve iki şahit olmaksızın nikâh olmaz.” [46]

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ نِكَاحَ اِلاَّ بِوَلي وَشَاهِدَيْ عَدْلٍ  

Resûlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Veli ve iki adil şahit olmaksızın nikâh olmaz.” [47]

Velinin izni olmadan kıyılan nikâh sahih değildir, İmam Şafi ile İmam Ahmed ve bunların dışında daha pek çok ilim adamı bu görüştedirler. İmam Mâlik’in meşhur olan görüşü de budur. Bu mesele Hanefi uleması arasında ih­tilaflıdır:

a. İmam Ebu Hanife’ye göre hür ve mükellef bir kadının velisinin izni ya da haberi olmadan evlenmesi caizdir. Fakat kadının velisinin iznini alması müstehaptır. Hanefi mezhebinde zahir olan görüş de budur.

b. Hanefi mezhebinin meşhur ve muteber görüşüne göre velisinin izni olmadan dengi olmayan biriyle evlenen bir kadının nikâhı sahih olmakla beraber, bu nikâhın fes­hedilmesi daha evlâdır.[48]

Hanefi ulemasının bu konudaki delillerini şöy­lece sıralamak mümkündür:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الأيِّمُ أحَقُّ بِنَفْسِهَا مِنْ وَلِيِّهَا. والْبِكْرُ تُسْتَأذَنُ في نَفْسِهَا، وَإذْنُهَا صُمَاتُهَا أخرجه الستة إلاّ البخاري

Resûlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Dul, nefsine velisinden ehaktır. Bakireden nefsi hususunda izin alınır,  onun izni sükûtudur.”[49]

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أيُّمَا اِمْرَأةٍ زَوَّجَهَا وَلِيَّانِ فهِى لِلأَوَّلِ مِنْهُمَا. وَأيُّمَا رَجُلٍ بَاعَ بَيْعاً مِنْ رَجُلَيْنِ فَهُوَ لِلأَوَّلِ مِنْهُمَا أخرجه أصحاب السنن

Resûlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: “Hangi kadını,  (seviyesi eşit) iki veli (iki ayrı şahsa) nikâhlamışsa kadın o iki veliden önce davranana aittir. Kim iki kişiye bir şey satmışsa o satılan şey birinci kimseye aittir.”[50]

Bu hadisler kadının kendi üzerinde velisinden fazla hak sahibi olduğunu ifade ediyor. Velisiz nikâhın sahih olmadığını ifade eden hadise gelince onun senedi muzdariptir. Çünkü mürsel mi, muttasıl mı, munkatı’ mı olduğunu kesinlikle anlamak mümkün değildir. Bu yüzden bu hadisi, Buharî ile Müs­lim Sahihlerine almamışlar. Tirmizî de bu hadisi Sünen’inde naklettikten sonra “Ebu Musa’nın hadisi hakkında ihtilaf vardır.” demiş ve bu ihtilaf­ları etraflıca anlatmıştır.

فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ

“Eğer erkek, kadını (üçüncü defa) boşarsa ondan sonra kadın bir başka erkekle evlenmedikçe onu alması kendisine helal olmaz.”[51] Bu ayeti kerime de buna delalet etmektedir. Çünkü bu ayeti kerimede nikâh ahdi veliye değil biz­zat kadının kendisine izafe edilmiştir. Ancak ulemanın büyük çoğunluğu, İmam Ebu Hanife’ye itiraz ederek “Kocasız kadının kendi üzerinde velisinden fazla hak sahibi” olduğunu ifade eden hadis, kadının evleneceği erkeği tercih etmesi meselesiyle ilgilidir demişlerdir.

Şahitlerin erkek olması Hanefiler dışında cumhura göre şarttır. Evliliğin değeri ve öneminden dolayı sadece kadınların ya da bir erkek ve iki kadının şahitliğiyle evlilik yapılmaz. Mallar ve mali muamelelere ait şahitlik bu durumun dışındadır.

Hanefilere göre ise, evlilik akdinde bir erkek ve iki kadının şahitliği mallarda olduğu gibi caizdir. Çünkü kadın şahitliği yüklenme ve yerine getirme ehliyetine sahiptir.İslami düğün kevser organizasyon

 

  KEVSER
 ORGANİZASYON

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir